Categorie├źn
Bewegen en artrose

Lekker fietsen, ondanks artrose. Vier tips.

Artrose beperkt je in de mogelijkheden van bewegen en sporten. Echter afhankelijk van jouw pijnsensaties kun je wel diverse sporten blijven beoefenen. Sporten die weinig schokbelasting op het gewricht geven, zoals fietsen, hebben hierbij de voorkeur. En heb je last en pijnlijke gewrichten ga dan bewegen op een zo pijnvrij mogelijke wijze. Je kunt in plaats van te gaan wandelen of zwemmen even gaan fietsen.

Fietsen is een uitstekende optie om toch te bewegen, ondanks pijn door artrose. De schokbelasting is namelijk nagenoeg nihil en daardoor de irritatie beperkt.

Als je fietst, versterk je ook de spieren rondom de gewrichten. Omdat sterkere spieren voor meer steun zorgen, ervaar je minder pijn bij de gewrichten met artrose. Fietsen en bewegen in het algemeen is dus van groot belang.

En met fietsen bedoel ik niet wielrennen of mountainbiken. Bij mountainbiken zal logischerwijs de schokbelasting te hoog zijn en bij wielrennen wellicht de kracht die wordt gezet. Daarnaast zul je in een groep sneller over jouw pijngrens heen gaan.

Ook met fietsen moet je goed naar jouw lichaam blijven luisteren. Jouw pijngrens bepaalt wanneer je moet stoppen en rust nemen. Ga niet over deze grens heen. Dit zal alleen de periode verlengen dat je moet rusten en pijn zult ervaren.

Omdat er geen schokbelasting is bij het fietsen is dit een beweging die je nog kunt doen ook als je enige last ervaart. Wandelen was soms voor mij geen optie meer, maar fietsen ging dan vaak nog wel.

Enkele tips:

  • Probeer bij het fietsen de belasting te beperken. Een lichte sportfiets of elektrische fiets is ideaal om de belasting van het gewricht te beperken.
  • Is de bewegelijkheid in het heupgewricht beperkt, gebruik dan een damesfiets als de opstap te lastig wordt.
  • Een hometrainer voor thuis kan ook een idee zijn om bij behoorlijke pijnklachten toch wat te bewegen. In een licht verzet heb je zo goed als geen weerstand en je kunt elk moment stoppen.
  • Luister naar je lichaam. Zoek tot hoever je je lichaam/gewrichten kunt belasten zonder het te overbelasten. Je pijngrens is letterlijk een grens waar je naar moet luisteren. Niet overheen gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *